Przy planszy – edukacja poprzez gry planszowe
Autor innowacji: Joanna Łajewska-Talipska
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa im. Franciszka Karpińskiego w Zabłudowie
Czas realizacji programu: rok szkolny 2017/2018
Czas trwania jednego spotkania: 45 minut (zajęcia pozalekcyjne)
Od tysięcy lat gry planszowe znane są i lubiane na całym świecie. Każdy zna klasyki takie jak Warcaby, Grzybobranie czy Chińczyk. Istnieje jednak wiele nowoczesnych gier planszowych wykraczających poza schemat rzuć kością i następnie porusz pionkiem.
Właśnie poprzez te gry, nowe pod względem mechanicznym oraz tematycznym można uczniom przekazać wiele informacji w ciekawy sposób. Sposób motywujący do pogłębienia wiedzy w danej dziedzinie, zadawania pytań. Sposób odbiegający od zwykłego czytania podręcznika czy słuchania nauczyciela. Uczeń uczestniczący w rozgrywce jest zaangażowany w grę, dąży do zwycięstwa a wiedzę zdobywa „przy okazji”.
Głównym celem innowacji pedagogicznej jest nauka przez zabawę. Uczeń przyswaja nowy materiał oraz utrwala wiadomości zdobyte na lekcjach: przyrody, historii, języka polskiego, matematyki, muzyki czy plastyki. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności społeczne: m.in przestrzeganie przyjętych reguł, wzajemne komunikowanie się, współdziałanie.
Program przeznaczony jest dla uczniów klasy Vb Szkoły Podstawowej im. Franciszka Karpińskiego w Zabłudowie. Założone cele będą realizowane poprzez zajęcia prowadzone w grupie, w formie zaproponowanej i zaplanowanej przez nauczyciela, uwzględniając prośby i potrzeby uczniów.